- Allmänna köpvillkor
1.1 Dessa köpvillkor gäller när du som konsument/kund gör beställningar från NOR - Nordic Online Retail på nordiconlineretail.se. Dessa köpvillkor är endast tillämpliga för dig som är kund/konsument och gör beställningar via nordiconlineretail.se.
1.2 Vid beställningar på nordiconlineretail.se ingås det köpavtal mellan dig och NOR - Nordic Online Retail. Avtal ingås på svenska. Köpavtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. För att kunna göra ett köp måste du acceptera dessa köpvillkor. Genom att slutföra köp godkänner du NOR - Nordic Online Retail köpvillkor och förbinder dig att följa köpvillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av NOR - Nordic Online Retail Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur nordiconlineretail.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy på www.nordiconlineretail.se/integritetspolicy.
1.3 För att kunna beställa på nordiconlineretail.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).
1.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv- och bildfel. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Vi har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilders nyanser på t ex tygprodukter, eftersom den verkliga nyanser kan variera beroende på ljussättning, bildskärmens färgåtergivning o. dyl. NOR - Nordic Online Retail ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.
1.5 E-handeln nordiconlineretail.se som butik och webbplats ägs av NOR - Nordic Online Retail. Innehållet på webbsidan ägs av NOR - Nordic Online Retail, våra samarbetspartners eller dess licensgivare.
- Priser
2.1 Vid beställning på nordiconlineretail.se gäller de priser som anges på webbsidan vid beställning. Våra priser anges i svenska kronor. I alla priser ingår svensk moms som normalt är 25%, vilket framgår på exempelvis fakturan om man valt faktura som betalsätt. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.
2.2 Med rekommenderade priser avses de ordinarie priser som en konsument normalt förväntas betala för varan i en fysisk butik. Rekommenderade priser på de produktstorlekar, produkter eller märken som normalt inte säljs i Sverige räknas om till butikspriser i jämförbart EU-land.
- Kampanjer och erbjudanden
3.1 På nordiconlineretail.se kan under vissa perioder och omständigheter erbjudas kampanjer som kan ha förmånligare priser eller villkor än vad som framgår av dessa köpvillkor. Det kan exempelvis röra som om förlängd ångerrätt. Sådana förmånligare villkor gäller så länge kampanjen eller erbjudandet pågår och omfattar de specifika varor som omfattas av kampanjen eller erbjudandet. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla dessa. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj eller erbjudande gäller dessa köpevillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika produkter gäller under en begränsad tid och/eller så länge lagret räcker.
- Betalsätt
4.1 Du som kund kan betala på de sätt som anges i samband med beställningen. För att göra betalningen så smidig och säker som möjligt samarbetar vi med Klarna Bank AB. Genom Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontobetalning, kortbetalning och direktbetalning. För Klarna:s fullständiga villkor se https://www.klarna.com/se/villkor/. Vid kreditköp kan det komma att göras en kreditupplysning, vilket du i så fall kommer att upplysas om. NOR - Nordic Online Retail förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra det valda betalsättet om det inte fungerar vid beställningstillfället eller om kunden inte godkänns för det valda betalsättet. Vid val av faktura som betalsätt skickas fakturan med e-post till den e-postadressen du angivit vid beställningen. Tillval av pappersfaktura som skickas med brev är möjlig mot avgift.
- Leverans och transport
5.1 Köp från nordiconlineretail.se levereras enbart inom Sverige.
5.2 Beställningar som inkommit före 12:00 skickas vanligtvis samma dag. Leveranstiden är därefter 2-7 arbetsdagar beroende på fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolagen. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans försenas oskäligt länge, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.
5.3 Fraktavgiften är normalt från 49kr. Fraktpris framgår i kassan innan du slutför din beställning och godkänns genom att genomföra köpet. Vårt val av frakt baseras på orderstorlek och postnummer. I de fall där flera fraktalternativ erbjuds kan fraktavgiften variera – du godkänner ditt valda fraktsätt och tillhörande fraktkostnad genom att bekräfta köpet.
5.4 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad.
5.5 Om paketet ska hämtas hos postombud får du som kund en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. I så fall ska du som kund hämta paketet inom den tid som anges i aviseringen, vilket normalt är 14 dagar. Avisering kan ske via e-post, SMS, i app eller med vanlig post. Normalt ska paket lösas ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen kontakta oss.
- Ångerrätt
Vänligen kontakta alltid oss på kundservice@nordiconlineretail.se innan du returnerar en vara, oavsett anledning, för snabbast och säkrast hantering av din retur.
6.1 Du har rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på kundservice@nordiconlineretail.se inom 14 dagar från då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i en beställning i fysisk besittning (ångerfristen). Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, specialbeställda varor eller outletvaror.
6.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpavtalet (t.ex. genom e-post eller vanligt brev). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att skicka e-post till oss på kundservice@nordiconlineretail.se eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar på www.konsumentverket.se. För snabbast hantering bör du ange ditt ordernummer, produktnummer och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
6.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi när varan kommit i retur till oss och blivit godkänd att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer oavsett metod inte att kosta dig något.
6.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.
6.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten kan variera i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
6.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.
- Reklamation
7.1 Vänligen kontakta oss på kundservice@nordiconlineretail.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och snabbast möjlig hantering. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid (dock högst tre år). Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.
7.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt och ersätter dig för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen såsom fraktkostnaden. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi istället vad du har betalt för produkten plus eventuella avgifter du har betalat. Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.
7.3 För att anmäla att en vara du beställt från oss är felaktig rekommenderar vi att du kontaktar oss genom e-post på kundservice@nordiconlineretail.se. Glöm inte att inkludera information såsom ordernummer och produktnummer/produktnamn. Beskriv felet noggrant för snabbast möjlig hantering och ange om du vill ha ny vara eller pengarna tillbaka.
7.4 I många fall kommer vi att få behöva få tillbaka varan för att hantera reklamationen. I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt, eftersom du som avsändare har ansvar att säkerställa att varorna kommit till oss. Det är normalt kunden som initialt lägger ut för returfrakten. Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för returfrakten. Det är endast för godkända reklamationer som vi står för frakten.
- Ej uthämtade paket
8.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock-och-pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part såsom fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 299 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.
8.2 Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och inte vill stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under "Ångerrätt”.
- Tvist
9.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har ett klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta via vår kundtjänst. Vi ber dig att i sådana fall skicka e-post till kundservice@nordiconlineretail.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via webbplats www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.
9.2 Om ditt anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av köp online finns även en möjlighet att använda sig av EU:s online-plattform för att lösa tvister. EU:s online-plattform nås via https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Observera att om du lämnar in ett klagomål via denna plattform, kommer ärendet automatiskt att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan.
9.3 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden, eller i sista hand av en allmän domstol.
- Ändringar av köpvillkor
10.1 NOR - Nordic Online Retail förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpevillkoren. Ändringar av köpvillkoren kommer att informeras på nordiconlineretail.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga på www.nordiconlineretail.se/kopvillkor.
- Länkar
11.1 nordiconlineretail.se och NOR - Nordic Online Retail kan komma att länka till andra webbsidor som ligger utanför vår kontroll och vice versa. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana webbsidor som delar våra policys, är NOR - Nordic Online Retail inte ansvariga för skydd eller sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra webbsidor. Vi rekommenderar att kunden läser personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbsidan.
(Senast uppdaterat 2024-02-10)